Vespro della beata vergine

Het is prachtig, maar wat is het? De Vespro della Beata Vergine van Monteverdi is zo rijk dat ze, net als de Hohe Messe van Bach, uit haar liturgische mal losgebroken lijkt te zijn. Zowel qua tekstkeuzes als qua muziek balanceert het werk voortdurend op de grens tussen traditie en vernieuwing. Opmerkelijk genoeg putte Monteverdi soms letterlijk uit zijn opera Orfeo, zoals in de fanfares waarmee het werk opent. Al die vernieuwingen droegen onmiskenbaar bij aan het zonnige en feestelijke karakter van de muziek, luister bijvoorbeeld naar het Concerto Duo Seraphim, of naar de grotendeels instrumentale Sonata sopra Sancta Maria. In deze zeer levendige en solistisch bezette live uitvoering benadert L’Arpeggiata het werk eerder als een collectie madrigalen dan als waardige kerkmuziek. Dit geeft soms iets jachtigs aan deze cd, hoewel dit ensemble van relatief jonge en flexibele zangers veel te genieten geeft. ‘This is a radical and dynamic Vespers that really works’, aldus Gramophone. Deze uitgave is eerder dit jaar aangeboden en besproken als dbx9943. Deze eerdere release bevatte echter niet de bonus dvd met live opgenomen fragmenten van het concert in Metz. (HJ)

NaamLengte

1.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel I
2:06
2.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel II
7:31
3.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel III
3:19
4.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel IV
6:40
5.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel V
3:18
6.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel VI
6:03
7.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel VII
5:07
8.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel VIII
4:53
9.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel IX
7:39
10.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel X
4:10
11.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XI
6:59
12.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XII
6:17
13.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XIII
1:38
14.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XIV
1:05
15.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XV
2:35
16.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XVI
1:59
17.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XVII
2:42
18.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XVIII
1:53
19.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XIX
2:00
20.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XX
1:09
21.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XXI
1:13
22.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XXII
1:59
23.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XXIII
2:45
24.
Vespro della Beata Vergine, 1610 deel XXIV
2:58

Evenals violiste Vilde Frang (kamermuziek) wint ook Christina Pluhar haar tweede Edison op een rij. Misschien een voorbode dat beide dames zich de komende jaren zullen scharen bij het illustere gezelschap van meervoudige Edison-winnaars - grootheden als Bernard Haitink, Pierre Boulez en John Eliot Gardiner? 


Het is wellicht toepasselijk dat deze opname van de ´Vespers van de Heilige Maagd´ uitgebracht wordt op het label Virgin Classics (dochter van het grotere EMI Classics). In ieder geval besteedt Virgin vaak meer aandacht aan de verzorging van de cd-uitgave dan de grote broer: deze dubbel-cd is fraai uitgeven, inclusief een aardige bonus-dvd met beelden van de opnamesessies waar het plezier vanaf spat. 


Bovendien is deze uitvoering van Monteverdi´s meesterwerk bijzonder mooi opgenomen: ruimtelijk maar recht-voor-z´n-raap, met een glansrol voor de werkelijk schitterend klinkende trombonisten: alleen al om deze laatste is de cd het aanschaffen waard.


Christina Pluhars levendige, soms zelfs swingende visie op dit stuk vormt een prachtige aanvulling op de reeds bestaande opnamen van dit werk en is er een die, wat de jury betreft, de eerste keus zou mogen zijn.


Stef Collignon

Informatie

Claudio Monteverdi
Christina Pluhar
L'Arpeggiata
Virgin Classics