Violin Sonatas

Yehudi Menuhin was geschokt toen hij in maart 1944 Bartóks Sonate voor viool solo voor het eerst onder ogen kreeg. ‘It seemed to me almost unplayeble’, schrijft hij in zijn autobiografie. En inderdaad, met de solosonates van Bach, behoort het werk tot de meest ambitieuze solowerken voor vioolsolo. Een gegeven dat de jonge Noorse violiste Vilde Frang volledig onderschrijft. ‘Playing Bartók’s Violin Sonata gives me an almost religious feeling of building my own cathedral’, zegt ze ergens. Een werk met symfonische allure, al is er slechts één speler aan het woord. Niet minder symfonisch en veeleisend is de vroege Vioolsonate van Richard Strauss, waarin hier en daar al een vleugje Ein Heldenleben of Till Eulenspiegel valt te bespeuren. Aan ambitie ontbreekt het Frang dus niet, die met deze cd een waardig vervolg geeft op haar vorige album met Vioolconcerten van Sibelius en Prokofjev, dat in 2010 werd uitgeroepen tot Best Classical Release van de Noorde Grammy Awards. (JWvR)

NaamLengte

1.
Sonate voor viool en piano nr.1, op.8 in F gr.t. deel I
9:24
2.
Sonate voor viool en piano nr.1, op.8 in F gr.t. deel II
5:24
3.
Sonate voor viool en piano nr.1, op.8 in F gr.t. deel III
7:14
4.
Sonate voor viool BB.124, Sz.117 deel I
9:26
5.
Sonate voor viool BB.124, Sz.117 deel II
5:01
6.
Sonate voor viool BB.124, Sz.117 deel III
7:15
7.
Sonate voor viool BB.124, Sz.117 deel IV
6:35
8.
Sonate voor viool en piano, op.18 in Es gr.t. deel I
12:41
9.
Sonate voor viool en piano, op.18 in Es gr.t. deel II
8:12
10.
Sonate voor viool en piano, op.18 in Es gr.t. deel III
10:32

Wat je noemt 'veelbelovend': de toen 24-jarige Noorse violiste was vorig jaar de allereerste winnares van een Edison in de nieuwe categorie Het Debuut, en nu al wint haar eerstvolgende cd met de sonates van Grieg, Bartók and Richard Strauss een Edison in de 'volwassen' categorie Kamermuziek.  


Dat dit een terechte tweede Edison is, blijkt al meteen uit het openingswerk, de niet eens zo vaak gespeelde eerste sonate van Vildes landgenoot Grieg. Frangs techniek is verbluffend feilloos, haar intonatie om door een ringetje te halen, haar toon slank maar warm. Daarbij klinkt haar muzikaliteit zo overtuigend en ervaren, dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat dit pas haar tweede cd-opname is. Maar daarnaast bezit Vilde ook de passie en de gretigheid die misschien meer bij haar leeftijd passen; luister maar eens naar het Presto uit de solosonate van Bartók.  


Vilde Frang staat aan het begin van een hele grote carrière. Ze bespeelt een viool die haar ter beschikking is gesteld door de Anne-Sofie Mutter Vriendenkring. Maar ook Janine Jansen mag wel oppassen. 


Stef Collignon

Informatie

Edvard Grieg
Béla Bartók
Richard Strauss
Vilde Frang
Michail Lifits
EMI Classics