Oeuvreprijswinnares Jazz/World 2020, Patti Austin, komt haar Edison een jaar eerder in ontvangst nemen. De Edison Stichting heeft eerder dit jaar bekendgemaakt dat de Oeuvreprijs Jazz/World 2019 op 7 juli aanstaande zal worden uitgereikt aan de West-Afrikaanse zangeres Angélique Kidjo. Echter heeft zij door omstandigheden helaas haar komst moeten afzeggen. De Edison wordt op een ander moment aan haar uitgereikt. Om op 7 juli een mooi programma te waarborgen bood zich de perfecte oplossing aan. Winnaar van de categorie ‘Jazz Nationaal’ het Jazz Orchestra of the Concertgebouw gaat een concert geven met de Amerikaanse zangeres Patti Austin. De Edison Stichting is verheugd met haar ‘vervroegde’ komst en vereerd dat zij de Edison Oeuvreprijs Jazz/World hoogstpersoonlijk in ontvangst komt nemen.
Edison Jazz/World vindt plaats op zondag 7 juli bij het Rotterdamse jazzpodium LantarenVenster. Het concert en uitreiking is onderdeel van North Sea Round Town – het fringe festival van North Sea Jazz Festival. Naast Austin maken ook winnaars Sanne Rambags met haar trio Mudita, het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en de publieksprijswinnaar hun muzikale opwachting. Ter ere van het winnende document 'The Rob Franken Electrification - Functional Stereo Music' zal Hans Vroomans spelen op de originele Fender-piano van Rob Franken (1941-1983). Na afloop van het programma gaat het feest door tijdens de unieke Edison jamsessie, waarbij jazztalenten van Codarts Rotterdam elkaar uitdagen op het podium.
Patti Austin
Op 4-jarige leeftijd werd de in New York geboren Austin ontdekt door producer Quincy Jones tijdens een productie van haar peettante Dinah Washington, waarbij haar vader Gordon Austin trombone speelde. Een jaar later maakte ze haar podiumdebuut in het Apollo Theater in Harlem en verscheen ze als kindster in de tv-show van Sammy Davis Jr. Op 16 jarige leeftijd ging ze op tournee met popvocalist Harry Belafonte wat leidde tot diverse televisieoptredens. In de jaren zestig is ze de onbetwiste ‘koningin’ van de sessiescene van New York en is haar stem te horen achter grootheden als Paul Simon, Cat Stevens, James Brown, Joe Cocker en Diana Ross, maar ook ‘de’ stem van talloze commerciële jingles.
In 1969 breekt ze met haar single "Family Tree" door in de R&B Top50. Haar debuutalbum ‘End Of A Rainbow’ volgt pas jaren later in 1976, gevolgd door ‘Havana Candy’ in 1977 en ‘Body Language’ in 1980. In 1981 tekent ze bij Quincy Jones’ Qwest-label. Het duet met James Ingram ‘Baby Come To Me’ van haar album ‘Every Home Should Have One’ leidt uiteindelijk tot haar sterrendom . Austin en Ingram leverden als duet in 1983 nog een succesvol nummer af ‘How Do You Keep The Music Playing’ welke gebruikt werd als soundtrack voor de film ‘Best Friends’ en een Oscar nominatie opleverde. Ook haar single ‘It’s Gonna Be Special’ wordt verbonden aan een film; ‘Two of a Kind’. De laatste samenwerking met het label Qwest is het album ‘The Real Me’ met een krachtige verzameling aan pop- en jazznummers waaronder ‘Cry Me A River’, ‘Smoke Gets In Your Eyes, en ‘Mood Indigo’.
Austin nam in de jaren negentig een serie albums op voor het GRP-label. Vooral het nummer ‘Through The Test Of Time’ werd een hit. In 1998 nam ze het album ‘In And Out Of Love’ op voor het label Concord Jazz wat bijna twee jaar in de hedendaagse jazz-hitlijsten stond. Haar 2002-release ‘For Ella’, een eerbetoon aan Ella Fitzgerald, dat zij samen opnam met de WDR Big Band, wordt in 2003 genomineerd voor een Grammy Award in de categorie ‘Best Vocal Jazzalbum’. Dat smaakte naar meer en ze won in 2008 samen met de WDR Big Band de Grammy Award in dezelfde categorie voor hun album ‘Avant Gershwin’.
In 2017 komen Austin en de Australische trompettist James Morrison samen om de tijdloze hits van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong opnieuw te beleven en vast te leggen op hun album ‘Ella & Louis’.
Dit veelzijdige oeuvre en haar veelzijdige muzikale kwaliteiten maakt dat deze wereldster de Edison Jazz/World Oeuvreprijs als geen ander verdient.
Edison Jazz/World in Rotterdam
Edison Jazz/World is ook dit jaar weer onderdeel van North Sea Round Town, het fringe festival van North Sea Jazz Festival, dat van 27 juni t/m 14 juli 2019 neerstrijkt in Rotterdam. Met hét jazzpodium van Rotterdam en omstreken – LantarenVenster – heeft Edison Jazz/World sinds vorig jaar een mooie locatiepartner gevonden.
Op zondag 7 juli zal oeuvreprijswinnares Patti Austin de prijs hoogstpersoonlijk in ontvangst komen nemen en een concert verzorgen samen met Edison Jazz Nationaal winnaar Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Naast deze winnaars zullen tijdens de uitreikingen ook winnares Jazz Vocaal Sanne Rambags met haar trio Mudita en de publieksprijswinnaar hun muzikale opwachting maken. Verder treedt ook Hans Vroomans met trio op ter ere van het winnende document ‘The Rob Franken Electrification – Functional Stereo Music’.
Kaarten hiervoor kosten 10 euro en zijn te verkrijgen via https://www.lantarenvenster.nl/programma/edison-jazz-world-2019/ of op locatie aan de kassa. Net als vorig jaar is er na afloop een unieke Edison jamsessie in de foyer, waarbij o.a. jazztalenten van Codarts Rotterdam elkaar uitdagen op het podium. Dit na-programma is gratis toegankelijk.
Edison
De Edison is de meest prestigieuze en oudste muziekprijs in Nederland. De onderscheiding is te vergelijken met de Amerikaanse Grammy Award, de Duitse Echo of de Britse Brit awards. De Edison bestaat uit een bronzen beeld vervaardigd door beeldhouwer Pieter d’Hont. De Edison uitreiking valt uiteen in drie muzikale genres. Edison Pop, Edison Klassiek en Edison Jazz/World.