Vandaag heeft de Edison Stichting de nominaties voor Edison Jazz/World 2019 bekendgemaakt. Deze worden toegekend door een onafhankelijke en vooraanstaande vakjury aan albums van bijzondere kwaliteit.
De prestigieuze prijzen worden uitgereikt op zondag 7 juli tijdens Edison Jazz/World dat plaatsvindt bij het Rotterdamse jazzpodium LantarenVenster. Het concert en uitreiking is onderdeel van North Sea Round Town – het fringe festival van North Sea Jazz Festival. Welke winnaars die avond optreden naast oeuvreprijswinnares Angélique Kidjo wordt eind mei bekendgemaakt.
Genomineerden Edison Jazz/World 2019
Op basis van kwaliteit en artistieke waarde heeft de jury uit de voordrachten een lijst van drie genomineerden per categorie samengesteld. De jury bestaat uit Michelle Kuypers, Angelique Houtveen, Co de Kloet, Cor Bakker, Paul Bruger, Mathijs de Groot en meestemmend voorzitter Imme Schade van Westrum.
Jazz Nationaal
Jazz Orchestra of The Concertgebouw – Crossroads (JOC Records / Challenge Records Int.)
Een caleidoscopische parade waarin het JOC het unieke en vooruitstrevende jazzkapitaal waaruit het is opgebouwd op alle mogelijke manieren - ijzingwekkende solo’s, sterk samenspel, vindingrijke composities en arrangementen - etaleert. Nu al een monument voor de Nederlandse jazz.
Kapok – Mirabel (Kerfstok)
Een gewaagde klankexpeditie die voor de luisteraar zeker zo spannend klinkt als die voor de musici zelf moet zijn geweest. Het resultaat is een verzameling kleurrijke en expressieve improvisaties.
Reinier Baas, Ben van Gelder, Metropole Orkest – Smash Hits – (Basta Music)
Indrukwekkend. Niet in de laatste plaats vanwege de complexiteit die deze muziek in zich draagt. Baas en Van Gelder, aanvoerders van de nieuwe lichting Nederlandse jazzmusici, dollen met die complexiteit op een muzikaal integere manier.
Jazz Internationaal
Brad Mehldau – After Bach (Nonesuch Records / Warner Music Benelux)
De manier waarop Bach polyfonie en harmonie behandelde is indirect van grote invloed geweest op de bebop en de daaropvolgende jazzstijlen. Op After Bach wisselt Mehldau op ongekend niveau klassieke Bach-composities af met eigen inventieve antwoorden, wat uitmondt in één groot harmonisch avontuur.
John Scofield – Combo 66 (Verve / Decca Records France / Universal Music BV)
Scofield blijft verleiden met zijn virtuositeit, zijn eclecticisme en onnavolgbare geluid. Ook op Combo 66, waarvoor de gitarist met een opvallend jonge en wendbare groep musici werkt. Elk nummer vertelt een uniek verhaal, dan weer in het jazz-blues of country-rock idioom, maar evenzo goed in de post-bop traditie.
Stefon Harris, Blackout – Sonic Creed (Motéma Music LLC / [PIAS] Holland)
Sonic Creed is een weerspiegeling van het Afro-Amerikaanse leven in de late 20e en vroege 21e eeuw. Duidelijk zijn de invloeden van onder andere Bobby Hutcherson en Wayne Shorter. Harris vertaalt hun muziek op knappe wijze naar een eigentijds geluid. De vibrafonist levert opnieuw een tijdloos album af.
Jazz Vocaal Nationaal
Fay Claassen, WDR Big Band – Dutch Songbook (Challenge Records Int. / New Arts International)
Deze live-opname uit 2015 markeert Fay Claassens Nederlandstalige debuut als jazzzangeres. Toparrangementen, topmuzikanten, schitterende opnamekwaliteit. Kortom: een aangenaam album waar de sfeer vanaf druipt.
Sanne Rambags, Mudita – Listen To The Sound Of The Forest (ZenneZ Records)
Sinds Under the Surface is Sanne Rambags stem alleen maar krachtiger geworden. Maar Mudita is méér. De fijne trompet van Koen Smits en de ruimtelijke piano van Sjoerd van Eijck omlijsten haar onnavolgbare vocalen perfect. Een hommage aan de natuur.
Fleurine, Boys from Brazil – Brazilian Dream (Pure Imagination Records)
Veelzijdige zangeres, deze Fleurine. Haar liefde voor bossa, baiao en samba komen op Brazilian Dream eindelijk tot volle wasdom. En wát een band!
Jazz Vocaal Internationaal
Cécile McLorin Salvant – The Window (Mack Avenue Recocds / New Arts International)
Met The Window bewijst zangeres Cécile Mclorin Salvant dat zij ontegenzeggelijk behoort tot de wereldtop. Alle tracks op deze cd zijn hoogtepunten. The Window is een optelsom van mooie repertoirekeuze, prachtig duo-werk, perfecte muzikale afwerking en niet te vergeten, verbluffende muzikaliteit.
Jacob Collier – Djesse Vol.1 (Hajanga Records / Geffen Records/Decca / Universal Music Operations Ltd.)
De onbetwiste magie en genialiteit van het “wonderkind uit Londen” Jacob Collier is met het eerste deel van het vierluik Djesse wederom bevestigd. Op geheel eigen wijze weet Collier zich al een aantal jaren op eenzame hoogte te positioneren.
Louis Cole – Time (Brainfeeder / [PIAS] Holland)
Een drummer die met zijn zeer typerende falsetstem een album maakt waarop dance, elektronisch, pop, jazz en funk samenkomen, dat moet wel bijzonder zijn. En inderdaad, elk nummer op deze zeer afwisselende plaat is een groot muzikaal avontuur dat geen seconde verveelt.
World
Fatoumata Diawara – Fenfo “Something To Say” (Wagram Music / [PIAS] Holland)
Vanaf het openingsnummer Nterini - gezongen in twee talen - maakt dit unieke talent uit Mali duidelijk dat zij mondiaal denkt. De schoonheid van Diawara’s stem is verbluffend. De begeleidende musici en de productie zijn al even hoogstaand.
Gé Reinders – Oetblaoze (Fennek / VOF Liedjes)
Wederom eert Gé Reinders, in Nederland één van de grote wereldmuziek-performers, de rijke traditie van de blaasmuziek. Zijn vocale performance mengt prachtig met de blazers, wat onderstreept wordt door een sublieme opnamekwaliteit. Uniek!
Ibrahim Maalouf – Levantine Symphony No.1 (Mi'ster Productions / Universal Music BV)
Met dit album tilt de Frans-Libanese trompettist lokale muziektradities naar een mondiaal niveau. Maalouf bereikt grote hoogtes en weet zijn vaste schare fans (wederom) te verrassen. De grote trompetmeester Maurice André hoorde het scherp toen hij Maalouf carrièreadvies gaf: Jazz? Wereldmuziek? Who cares?
Soul, Funk, R&B
Blood Orange – Negro Swan (Domino Recording Co Ltd)
Singer-songwriter Devonté “Blood Orange” Hynes neemt je mee naar zijn onstuimige jeugd in Engeland, depressie en hoe het voelt om altijd anders te zijn. Een minimalistisch en progressief R&B-album waarop onder meer transgender rechten-activist Janet Mock en rappers A$AP Rocky en Diddy te horen zijn.
Janelle Monáe – Dirty Computer (Bad Boy Records / Atlantic Records / Warner Music Benelux)
Monáes meest toegankelijke album tot nu toe gaat over de vrijheid om te zijn wie je bent, en het omarmen daarvan. Ze gebruikt daarvoor funky baslijnen en catchy beats die hier en daar klinken als Prince.
R+R=Now – Collagically Speaking (Blue Note Records / Universal Music BV)
Een flinke scheut jazz, hiphop en soul gebracht door een muzikantencollectief dat regelmatig op releases van grote popsterren te horen is. Robert Glasper bracht zijn muzikale vrienden bij elkaar met als denkbeeld: Reflect+Respond=Now.
Het document
Erroll Garner – Nightconcert (Mack Avenue / New Arts International)
Hoewel door Philips destijds uitstekend opgenomen om uit te brengen is dit Amsterdamse concert nu pas, ruim een halve eeuw later, compleet en grondig gerestaureerd uitgebracht. De zo karakteristieke Garner-intro’s – aanvankelijk in de montages ingekort – klinken weer exact zoals ze in de nacht van 7 november 1964 een stampvol Concertgebouw in vervoering brachten.
Joris Teepe – In The Spirit Of Rashied Ali (Jazz Tribes / ZenneZ Records)
Schoolvoorbeeld in deze categorie. Een sterk conceptalbum, voorzien van een informatief boekwerk vol analyses en interviews met onder andere bandleden en weduwe Patricia Ali. Joris Teepe, die negen jaar samenwerkte met de legendarische free-jazzlegende Ali, bewijst zijn mentor (met name in de Rashied Ali Suite) een grandioos eerbetoon.
The Rob Franken Electrification – Functional Stereo Music 1-6 – (678 Records)
Met behulp van studiokopieën - de originele opnames zouden vernietigd zijn - werden zes elpees samengesteld met muziek uit de zogeheten FuMu sessies (bedrijfsachtergrondmuziek) van Fender Rhodes-pionier Rob Franken. Deze anonieme achtergrondmuziek blijkt in werkelijkheid volwaardige jazz met topmusici als Ferdinand Povel, Eef Albers, Louis Debij, Rob Langereis, Koos Serierse en Bruno Castellucci.
Edison Jazz/World in Rotterdam
Edison Jazz/World is ook dit jaar weer onderdeel van North Sea Round Town, het fringe festival van North Sea Jazz Festival, dat van 27 juni t/m 14 juli 2019 neerstrijkt in Rotterdam. Met hét jazzpodium van Rotterdam en omstreken – LantarenVenster – heeft Edison Jazz/World sinds vorig jaar een mooie locatiepartner gevonden.
Op zondag 7 juli zal oeuvreprijswinnares Angélique Kidjo de prijs hoogstpersoonlijk in ontvangst komen nemen en een uur durend concert verzorgen. Naast deze West-Afrikaanse zangeres en de publieksprijswinnaar zullen tijdens de uitreikingen ook andere winnaars hun muzikale opwachting maken. Kaarten hiervoor kosten 10 euro en zijn te verkrijgen via https://www.lantarenvenster.nl/programma/edison-jazz-world-2019/ of op locatie aan de kassa. Net als vorig jaar is er ook weer een jamsessie na afloop in de foyer, waarbij nationale en Rotterdamse jazzmusici elkaar uitdagen op het podium. Dit na-programma is gratis toegankelijk.
Edison
De Edison is de meest prestigieuze en oudste muziekprijs in Nederland. De onderscheiding is te vergelijken met de Amerikaanse Grammy Award, de Duitse Echo of de Britse Brit awards. De Edison bestaat uit een bronzen beeld vervaardigd door beeldhouwer Pieter d’Hont. De Edison uitreiking valt uiteen in drie muzikale genres. Edison Pop, Edison Klassiek en Edison Jazz/World.