De Edison Klassiek Oeuvreprijs is dit jaar toegekend aan Roberta Alexander. De van geboorte Amerikaanse, in Nederland woonachtige sopraan heeft deze Edison in ontvangt mogen nemen als een erkenning voor haar enorme oeuvre en buitengewone verdiensten voor de klassieke muziek, zowel nationaal, als internationaal. Ze ontving al eerder een Edison in 1992, toen voor een opname van de orkestliederen van Andriessen.
De jury over Roberta Alexander
“Het is dit jaar precies 45 jaar geleden dat Roberta Alexander haar debuut maakte in Nederland, in een opera van Rossini. En nog altijd is de Nederlandse sopraan van Amerikaanse afkomst actief als zangeres en zangcoach. In de tussenliggende jaren bouwde Alexander een fantastische carrière en discografie op, zoals die unieke recital-cd’s, meestal met pianiste Tan Crone, op het label Etcetera Records. Stuk voor stuk bijzondere opnamen met vooral onbekende muziek van Mozart, via Puccini en Strauss naar Ives, Copland, Bernstein en Barber.
Haar nauwe samenwerking met dirigent Nikolaus Harnoncourt leverde prachtige opnamen op van Händels Theodora, Samson en Apollo e Dafne, maar ook van Mozarts Don Giovanni met het Concertgebouworkest (een vlammende Donna Elvira) en van Gershwins Porgy and Bess, waarin Alexander, de geweldige Bess-vertolker van vroeger, nu de show stal als Maria.
In een interview uit 1990 vertelde Alexander hoe moeilijk zij het vond om stil te staan op het toneel op de momenten dat een collega daar aan het zingen is. Dat gevoel heeft ze geweldig overwonnen in de productie van Richard Strauss’ Elektra, waar Alexander als vijfde maagd een enorm belangrijke, theatrale opwaardering krijgt van regisseur Patrice Chéreau. Toen ze dezelfde rol in 1977 bij De Nationale Opera zong, had ze nooit kunnen vermoeden hoe anders je zo’n kleine rol kon invullen. De première van die succesvolle productie was in 2013 in Aix-en-Provence en is in de jaren erna in Milaan, Barcelona, Berlijn en New York te zien geweest, en ook op dvd verschenen. Alexander reisde steeds mee. Ze zingt in die productie niet alleen nog steeds schitterend, ook haar stille en ontroerende spel is om koud van te worden.
In Amsterdam konden we het drie jaar geleden gelukkig nog meemaken. Na 34 jaar trad Alexander weer op bij De Nationale Opera. Een piepkleine rol in Verdi’s La Forza del Destino, maar onvergetelijk voor wie er bij was.
Roberta Alexander kreeg in 1992 een Edison voor haar cd met muziek van Hendrik Andriessen. Achtentwintig jaar later is er nu een Edison Oeuvreprijs. Voor een oeuvre waaraan gelukkig nog steeds gewerkt wordt. We mogen blij zijn met zoveel mooie Alexander-opnamen. Jammer wel van die ene die niet doorging. Met Nikolaus Harnoncourt zong ze in Zürich de rol van Cleopatra in Händels Giulio Cesare. Een wonder van een voorstelling, zoals televisiekijkers destijds konden zien, maar platenmaatschappij Teldec zag commercieel niets in een complete opname. Er verscheen alleen een cd met hoogtepunten. Eeuwig, eeuwig zonde. Roberta Alexander was een Cleopatra to die for.”
Edison Klassiek jury
De jury bestaat in 2020 uit Wim Vos, Robin de Bruijn, Masa Spaan, Joris Heynen, Mirjam Wijzenbeek, Peter van der Lint en meestemmend voorzitter Mischa Spel.
Edison
De Edison is de meest prestigieuze en oudste muziekprijs in Nederland. Dit jaar bestaan de Edisons 60 jaar. De onderscheiding is te vergelijken met de Amerikaanse Grammy Award, de Duitse Echo of de Britse Brit Awards. De Edison bestaat uit een bronzen beeld vervaardigd door beeldhouwer Pieter d’Hont. De Edison uitreiking valt uiteen in drie muzikale genres. Edison Pop, Edison Klassiek en Edison Jazz/World.