en componist Reinbert de Leeuw. Hij heeft de Edison vanavond uit handen van Minister Jet Bussemaker ontvangen. De prijs is een erkenning voor zijn enorme oeuvre en buitengewone verdiensten voor de Nederlandse muziek. De prijs werd aan hem uitgereikt tijdens de eerste avond van het Reinbert Festival in Den Haag ter ere van zijn 75e verjaardag.
Oeuvreprijs
Wie de volledige discografie van Reinbert de Leeuw bekijkt, vindt een klinkend portret van een muzikaal leven dat ruim een halve eeuw omspant. Sinds hij zich, aan het einde van de jaren zestig, op het openbare muziekpodium meldde, heeft hij in de praktijk gebracht waar de beruchte Notenkrakers voor stonden: meer aandacht voor de hedendaagse muziek. En dat niet alleen. De Leeuw keerde, in de hoedanigheid van pianist en als motor van het door hem opgerichte Schönberg Ensemble, terug naar de bronnen van de muzikale aardverschuivingen die de twintigste eeuw beheersten. Als pianist maakt hij zich al in de jaren zeventig onsterfelijk met zijn uitdagend langzame opnames van het werk van Erik Satie en zorgde hij ervoor dat de Gymnopédies en Gnossiènnes ‘openbaar kunstbezit’ werden. Als dirigent begon hij bij Arnold Schönberg en bracht hij met nauwgezette precisie de muzikale dwarsliggers en eenlingen – de pioniers van de muziekgeschiedenis – in kaart. Het heeft een rijke discografie opgeleverd, met vele hoogtepunten.
De Leeuw blijft zich, volgens idealen van de Notenkrakers, inzetten voor de muziek die geschiedenis schrijft, die de tijdgeest vangt en een bijzondere bijdrage levert aan de verdere ontwikkeling van de hedendaagse muziek. Daarom is deze oeuvreprijs niet alleen een terechte erkenning voor de vele opnames die er al liggen, maar ook een warme aanmoediging om vastberaden voort te gaan op de ruim vijftig geleden ingeslagen weg.