Alle winnaars Edison Klassiek 2018 zijn bekend. Aanstaande zondag worden vier Edisons uitgereikt tijdens de live uitzending van Podium Witteman op NPO2. Een daarvan is door het publiek gekozen, met een ruime meerderheid van stemmen gaat de Edison Klassiek Publieksprijs naar het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin voor hun album The Rotterdam Philharmonic Orchestra Collection.
De Amerikaanse sopraan Renée Fleming neemt de Edison voor haar gehele oeuvre in ontvangst. Laura van der Heijden krijgt een Edison voor haar debuut album Russian works for cello and piano en nemen Nora Fischer & Marnix Dorrestein een exemplaar mee voor hun album Hush.
De publieksprijs
Het publiek kon in oktober stemmen op een van de vijf genomineerde albums. Dit resulteerde in een ware race om de eerste plaats. Uiteindelijk wint het album The Rotterdam Philharmonic Orchestra Collection uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Yannick Nézet-Séguin met de meeste stemmen.
Edison Klassiek Publieksprijs
Rotterdam Philharmonic Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin (Mahler, Bartók, e.a. - The Rotterdam Philharmonic Orchestra Collection) - Universal Music, Deutsche Grammophon
De juryprijzen
De jury 2018 bestaat uit Mischa Spel (voorzitter), Maartje Stokkers, Guido van Oorschot, Tonko Dop, Marian van der Meer en Wim Vos. Op basis van opnamekwaliteit en artistieke waarde heeft deze jury uit de voordrachten een lijst van drie genomineerden per categorie samengesteld. Uit deze genomineerden zijn de onderstaande winnaars bekendgemaakt:
Oeuvreprijs
Renée Fleming
Haar opname-catalogus is indrukwekkend: alle facetten van haar stem en artistieke persoonlijkheid komen op de best mogelijke manier tot uitdrukking in de vele prachtige albums die ze uitbracht.
Het debuut
Laura van der Heijden (Prokofiev/Shaporin e.a. – Russian works for cello and piano) – New Arts International, Champs Hill Records
Het komt niet vaak voor dat een 21-jarige muziekstudent een klassieke Edison krijgt. Maar bij de celliste Laura van der Heijden konden we er niet omheen.
De solist - instrumentaal
Krystian Zimerman (Schubert – Late Sonates) – Universal Music, Deutsche Grammophon
Zimerman is een meesterpianist én een meesterperfectionist en die beide aspecten versterken elkaar op deze onmisbare opname van Schuberts Pianosonates D. 959 en 960.
De solist - vocaal
Sabine Devieilhe (Debussy/Stravinsky e.a. – Mirages) – Warner Classics, Erato
De zon waar alles om draait is hier sopraan Sabine Devieilhe. Al vanaf de eerste noot bewijst zij zich een exceptionele zangeres: stralend, licht, soepel en trefzeker, soms krachtig en dramatisch, soms kwetsbaar en ontwapenend en steeds met een fijnzinnig vibrato.
De opera
DiDonato, Spyres, Lemieux e.a., Orchestre philharmonique de Strasbourg o.l.v. John Nelsons (Berlioz – Les Troyens) – Warner Classics, Erato
Een knappe jongen die erin slaagt om het Trojaanse drama en de muzikale spanningsboog al die uren overeind te houden. Maar John Nelson lukt het hier, vol overtuiging.
Het koor
Freiburger Barockorchester o.l.v. Gottfried von der Goltz (Telemann – Seliges Erwägen Passions-Oratorium) – [PIAS] Aparté
Telemanns subtiele instrumentatiekunst is in zeer goede handen van de frisse Freiburgers, die nu eens scherpzinnig, dan weer robuust uit de hoek komen.
Kamermuziek
Martin Fröst, Lucas Debargue, Janine Jansen, Torleif Thedéen (Messiaen – Quatuor pour la Fin du Temps) – Sony Classical
De gelijkwaardigheid van de feilloos op elkaar inspelende groep internationale solisten is treffend en ontroerend. De muziek van Messiaen schudt beukend wakker en sust fluisterzacht in slaap.
Het orkest
MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis (Tchaikovsky – Symphony No. 6 - Pathétique) – Sony Classical
Alles in deze duizelingwekkende opname is van een bijna onvoorstelbare schoonheid en intensiteit. Zo triomfeert wederom de eigenzinnige, hyperperfectionistische aanpak van Currentzis en zijn toegewijde musici.
Het document
Asko I Schönberg & Netherlands Radio Choir o.l.v. Reinbert de Leeuw (Kurtág – Complete Works for Ensemble and Choir) – New Arts International, ECM
Minutieuze arbeid van De Leeuw en ensemble in intensieve samenwerking met de componist resulteerde in dit document, dat de bedoelingen van de componist excellent recht doet.
Neoklassiek
Jóhann Jóhannsson (Jóhannsson – Englabörn & Variations) – Universal Music, Deutsche Grammophon
Het album is een overtuigend document van Jóhannsons unieke creatieve talent. Zijn eenvoudige maar krachtige melodieën treffen altijd doel bij de luisteraar, zeker wanneer uitvoering en weergave zo geperfectioneerd zijn als hier het geval is.
De ontdekking (twee winnaars)
Nora Fischer & Marnix Dorrestein (Purcell, Scarlatti e.a - Hush) – Universal Music, Deutsche Grammophon
En dan het wonder: bij elke beluistering wordt de tover groter. Mits je je open stelt, bereid bent je vertrouwde luisterreferenties los te laten en je door Fischer en Dorrestein mee te laten voeren op hun poppy zee van barokke verrassingen.
Emil Gilels (Beethoven, Brahms e.a. - The Unreleased Recitals at The Concertgebouw) – New Arts International, Fondamenta
De Rus was elke technische en muzikale uitdaging de baas, maar voelde allerminst de behoefte daarmee te pronken. Hij liet zijn ego achter in de kleedkamer, om de noten des te duidelijker voor zichzelf te laten spreken.