Oeuvreprijs
ILSE DELANGE
De winnaar van de Edison Pop Oeuvreprijs 2019 staat al twintig jaar aan de absolute top, met een uit duizenden herkenbare stem, de randen zoekend van haar heldere spectrum. Vorig jaar verscheen er opnieuw een solo-studioalbum van haar hand nadat daarvoor twee internationaal succesvolle band-albums uitgekomen waren. Bands waarbij zij ook duidelijk zelf de koers bepaalde. De ogenschijnlijk altijd aanwezige vrolijke lach soepel combinerend met zichtbare kwetsbaarheid op bepalende momenten in het leven. Wat ze ook doet, in voor- en tegenspoed, in de muziek en ook daarbuiten in diverse TV programma's, het Songfestival en een internationale TV-serie: ze houdt vast aan haar eigen koers, met grote overtuiging en schijnbare vanzelfsprekendheid. Alsof ze vanaf het begin wist dat dit het moest en zou worden, de buitenwereld zou het vanzelf gaan merken. Het was inderdaad ook slechts een kwestie van tijd. Haar debuutalbum uit 1998 brak alle records en vanaf dat moment kon niemand meer om haar heen. De weg die ze daarna zelf heeft uitgestippeld, kent vele bochten en blijft tegelijk altijd herkenbaar voor een groot publiek, steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden binnen haar scope en de perfecte uitvoering daarvan. Het heeft een tot nu toe een groot en samenhangend oeuvre opgeleverd, met klassiek geworden albums, gedenkwaardige momenten, vele hits en samenwerkingen waarbij ze zichzelf steeds uitdaagt door open te staan voor andere stijlen, invloeden, producties, ideeën zonder daarbij ooit geforceerd te werk te gaan. Ze is sterk en kwetsbaar tegelijk, zoals bijzondere artiesten dat zijn, iemand die staat voor haar keuzes, voor haar carrière, drijvende kracht achter een jaarlijks festival, heeft altijd nieuwe plannen, nieuwe energie. Wie al haar muziek luistert, de teksten op zich laat inwerken, moet vaststellen dat daar waar lichtvoetigheid is, er ook altijd een onderliggende bodem is, een ziel, een gedachte waarin je wordt meegenomen, steeds zo sterk uitgevoerd, dat je op meerdere manieren kan genieten van haar werk. Het is geen wonder dat ze al die tijd in het oog van de orkaan wist te blijven. Ze is een geweldige zangeres en begenadigd songwriter die de toegevoegde waarde van het samen schrijven beheerst, al haar talenten op talloze manieren inzet, steeds weer een nieuw momentum weet te vinden. Een week geleden speelde zij nog een uitverkocht Ziggo Dome plat, en nieuwe plannen worden alweer uitgedacht. De jury stelt na deze eerste twintig jaar vast, dat ze een ijzersterk en samenhangend oeuvre heeft opgebouwd dat in de Nederlandse popgeschiedenis op bijzondere hoogte staat, en kent daarom de oeuvreprijs 2019 toe aan Ilse DeLange.
Pop
DOUWE BOB – THE SHAPE I’M IN
Soms is een frisse duik in het verleden het antwoord op de toekomst. Douwe Bob is een markante man, die heeft laten zien dat hij ook muzikaal een gezond onvoorspelbaar karakter heeft. Door lef te tonen heeft zijn muzikaliteit nog meer vormen aangenomen. Waar Fool Bar het vertrouwde voornamelijk akoestische decor was, is 'The Shape I’m In’ een avontuurlijke, soms elektronische reis door een muzikale Melkweg, waar hoorbaar vooruitgang in zit. Soms melancholisch met een boodschap in pure akoestische vorm, vaak potent en verfrissend met vele te ontdekken lagen, geïnspireerd door de groteske sound van de jaren ‘80. Hoe uitstekend in vorm kun je zijn.
Rock
DEWOLFF – THRUST
Inmiddels hebben ze al tien jaar een stabiele rock-poot in het Nederlandse muzieklandschap, gelukkig is dat dit jaar gevierd met album nummer zes: ‘Thrust’. Volgens de jury een zeer terechte winnaar. De band weet ons na al die tijd nog altijd te verrassen met hun duidelijke signatuur, die allang niet meer vooral verwijst naar het Amerikaanse swampy, bluesy rockgeluid van decennia geleden. Die basis is er nog wel, godzijdank, het is een feest om je onder te dompelen in die sferen, maar de band voegt zijn eigen saus toe, dit keer ook meer dan ook tekstueel. De Amerikaanse politiek krijgt er van langs, in de persoon van Donald Trump, maar in Big Talk krijgt ook de Nederlandse een douw. Wat de luisteraar na het beluisteren van Thrust weer gelukzalig kan verzuchten: alles klopt. De dampende Hammondsolo’s, de ogenschijnlijk geïmproviseerde maar zo secuur toegepaste synergie, en de zanglijnen die dan weer zweven en dan weer spugen. De band gooit hoge ogen over de grens, en kent een ongelooflijk goede live-reputatie. Dit album bewijst dat DeWolff garant blijft voor ultieme muziekbeleving
Hiphop
FRENNA – FRANCIS
Frenna kwam, zag en overwon in 2019. Zonder zijn collega’s van SFB sloeg hij zijn vleugels uit en steeg hij al snel naar grote hoogten. Wie luistert naar ‘Francis’ hoort hoe een populaire jongen zijn kwetsbare kant toont: in zijn eigen taal en zonder aan dansbaarheid in te leveren. Samenwerkingen met streamingkanon Josylvio en popgoden Bløf gaan hand in hand op deze aanstekelijke langspeler, zodat er ook voor de minder getrainde hiphop-fan veel te genieten valt.
Dance
SAN HOLO – ALBUM1
Een Nederlandse dance producer die de wereld verovert is niks nieuws, maar de manier waarop San Holo het doet, maakt indruk op de jury. Na een groot aantal succesvolle korte releases, biedt debuut ‘album1’ een rijkheid die voor een debuut ontegenzeggelijk uniek is. Met zijn beats schetst hij landschappen die hij inkleurt met sfeervolle gitaarklanken en mysterieuze zanglijnen. Daartussen verstopt San Holo radiogevoelige pophits en aanstekelijke drops: een prestatie van formaat die een prijs verdient.
Alternative
MY BABY – MOUNIAKI ~ BY THE BRIGHT OF NIGHT
Wie My Baby wel eens live heeft gezien weet het: een optreden is een totale ‘Out Of This World experience’. De band weet het publiek voor de duur van de show in een opzwepende, diverse en bijna extatische trance te krijgen. Hun succesvolle optredens brengen de band al de halve wereld over, inclusief toonaangevende festivals als Glastonbury, Pinkpop, Down The Rabbit Hole en Isle Of Wight. De jury roemt het album ‘Mouniaki ~ By The Bright Of Night’ vanwege de inventiviteit. Waren bij de eerdere albums nog de blues, folk, funk en prehistorische oer-geluiden leidend, nu ligt de nadruk ook op elektronica. Alles nog steeds (en gelukkig) overgoten met een dikke saus van mysterieuze voodoo-invloeden. De single In The Club weet meerdere radiostations te bereiken, en is een welkome afwisseling voor de betreffende playlists. Het album vertelt het verhaal van Mounaiki, de hoofdpersoon en staat voor liefde en wilskracht. Een quote van zangeres Cato van Dijck: “Haar zoektocht naar betekenis en identiteit leidt tot een pad van transformatie.” Het lijkt of de band geen grote zoektocht heeft moeten doen om de luisteraar een heerlijke, fascinerende en inspirerende soortgelijke tocht mee te geven. Het nummer Borderline kwam tot stand na een bezoek aan een vluchtelingenkamp aan de Servische grens. De band denkt, overweegt, produceert en laat beleven. Een belevenis die zo intens is dat de jury deze graag beloont.
Nieuwkomer
DAVINA MICHELLE – 2018 SINGLE RELEASES
Davina Michelle is het voorbeeld van een jonge zangeres die haar lot niet in de handen van managers of platenmaatschappijen legt, maar consequent haar eigen weg gaat. Televisiekijkend Nederland maakt in 2016 kennis met haar als ze meedoet aan de Idols talentenjacht. In april 2017 begint ze wekelijks op haar YouTube kanaal een nieuwe cover te plaatsen. Sindsdien slaat ze geen week over. Alsof dat al geen enorme prestatie is, lukt het haar ook nog eens een snel groeiend publiek aan zich te binden met geweldige interpretaties van songs van uiteenlopende grootheden als Ed Sheeran, Leonard Cohen, Lady Gaga, Panic! At The Disco, John Legend en Beyoncé. Haar versie van What About Us van Pink geeft haar loopbaan een enorme boost als de ster zelf zich er heel complimenteus over uitlaat. Het aantal YouTube abonnees explodeert. Het jaar 2018 brengt haar nieuw megasucces. In het programma Beste Zangers maakte ze diepe indruk op haar collega’s en de televisiekijkers thuis met ‘Duurt Te Lang’, een nummer uit 2013 van Glen Faria alias MC Fit. Het wordt talloze keren gestreamd en gedownload, wat haar een eerste plaats in de Top 40 opleverde. Eind 2018 bleek ze met het nummer zelfs de hoogste Nederlandse debutante te zijn in de traditionele Top 2000. Ze heeft in korte tijd al veel bereikt, maar de sky lijkt echt the limit te zijn voor de jonge, ongelofelijk getalenteerde zangeres uit Rotterdam. Volgens de jury is ze als nieuwkomer een absolute verrijking van de Nederlandse popmuziek.
Hollands
ANDRÉ HAZES – ANDERS
Twaalf jaar geleden begon hij aan z’n eigen levensliedcarrière. Achter junior schemert altijd Hazes senior maar André is inmiddels een zegetocht begonnen als nieuwe Nederlandse volkszanger met een eigen geluid. Op dit album stevige funk, eighties disco en midtempo ballads met teksten waar veel luisteraars zich mee identificeren. Een aantal liedjes dat hij samen schreef met zijn vaste team bestaande uit Edwin van Hoevelaak, Bram Koning en Marcel Fisser hebben ook een nadrukkelijke persoonlijke kant. Hazes weet met zijn stem te raken en te ontroeren. Dit album heeft een eigentijdse Hollandse sound passend bij dit genre.
Nederlandstalig
NIELSON – DIAMANT
Na een korte afwezigheid kwam Niels Littooij muzikaal terug, met een nieuwe en frisse sound. Zonder gitaren maar met uitgekiende en aanstekelijke beats. Het nieuwe geluid kwam tot stand met medewerking van Miles Walker, een producer die al eerder voor Beyoncé en Rihanna aan de slag ging. Hierdoor krijgt het album een internationale sound die ook een donkere kant laat horen. Nielson legt zijn ziel bloot en zijn muziek heeft meer diepgang gekregen. De teksten zijn rauwer en puurder, met dit album is Nielson een muzikale persoonlijkheid geworden.
Videoclip
ZWART LICHT FT. RAY FUEGO – ZWARTE HOLLANDERS
REGISSEUR: DANIËL ADJEI
Een clip die je minstens drie keer moet zien om iets van het nummer te begrijpen. Akwasi, Leeroy en Ray bouwen hun zinnen achterstevoren op om hun punt te maken. Zwart Licht ziet Nederland vanuit een ander perspectief en zet hun jeugdhelden Clarence Seedorf, Michael Reiziger en Winston Bogarde op een nieuw voetstuk. Regisseur Daniël Ajdei onderstreept hun woorden met legendarische sportbeelden, want welke Nederlander heeft er niet gejuicht voor deze geweldige voetballers in Oranje? De jury hoopt dat de rappers op hun beurt iconen voor een nieuwe generatie kunnen zijn.
Song
NIELSON – IJSKOUD
Het vergt nogal wat lef om de gitaar van de doorbraak te verruilen voor elektronica én de automatische piloot uit te schakelen terwijl je prima op koers ligt. Het onbekende achterna. Nielson heeft muzikaal met zijn album ‘Diamant’ z’n nek uit gestoken en zijn schijftalent nieuwe stijlen en vormen gegund. Het hoogtepunt is de hit ‘IJskoud’. Een knipoog naar de jaren ‘80, mét de eerlijke, open teksten waar Nielson geliefd om is, waarbij de waarheid niet wordt geschuwd: De keerzijde van de liefde en de twijfel die onverbiddelijk toeslaat. ‘IJskoud’ is een track met mondiale uitstraling die verrast in rijkheid en het vermogen zich in je brein te nestelen door die éne zin. Slimme kleine gitaar-riffs en sfeervolle akkoorden wisselen elkaar gebroederlijk af op een sensuele, hypnotiserende beat. Waarom zou je dat doen? Omdat dit pas het begin is van nog veel meer moois.
Album
WENDE – MENS
Wende Snijders is als zangeres en componiste behept met een aangenaam soort rusteloosheid. Nederland leerde haar vijftien jaar geleden kennen als een artieste die met smaak en vakmanschap voortbouwde op de chansontraditie. In de jaren die volgden, zocht ze verder haar eigen weg waarbij zij bijna achteloos van het ene naar het andere genre huppelde. Pop, rock, dance en blues, haar stem bleek voor alles geschikt te zijn. Ze durfde zelfs een nieuwe draai aan klassieke muziek te geven. De Franse taal maakte ondertussen plaats voor het Engels en het Nederlands. Het knappe was dat ze haar publiek in haar overrompelende veelzijdigheid mee wist te nemen op die avontuurlijke muzikale ontdekkingstocht. Haar actuele album Mens kende een aanloop in de Nederlandse theaters en clubs, waarbij in muzikaal opzicht de nadruk lag op elektronica. ‘Mens’, de tournee die in 2017 begon, kreeg een jaar later dus vervolg in de vorm van het gelijknamige album. Tegen een smaakvol en ingetogen decor zingt Wende voor het eerst louter Nederlandstalige teksten. Ze schreef de meeste zelf, maar er zijn ook bijdragen van onder anderen Dimitri Verhulst. Voor de van Joost Zwagerman gekregen tekst voor het nummer Voor Alles kreeg ze vorig jaar al de Annie M.G. Schmidt prijs. Als geheel is ‘Mens’ het bewijs dat als Wende Snijders iets aanpakt het altijd iets bijzonders oplevert, vindt de jury. Het album is een voorlopig hoogtepunt in haar kleurrijke oeuvre, dat tegelijkertijd doet uitzien naar het vervolg.