In een afgeladen AFAS Theater in Leusden zijn vanavond in 11 categorieën Edisons uitgereikt tijdens de AFAS Edisons Pop 2025. Vanwege het jubileumjaar werden de bronzen beeldjes overhandigd door oud-winnaars. Zo ontving Frenna zijn Edison uit handen van Jacqueline Govaert in de categorie Song voor het nummer ‘PRETTY GIRLS’, Snelle overhandigde Roxy Dekker een Edison in de categorie Pop en sor overhandigde een Edison aan Fresku in de categorie hiphop.
Oeuvreprijswinnaar, De Jeugd van Tegenwoordig, ontving de Edison afgelopen donderdag al live in de uitzending van BEAU. Vanavond werd de groep geëerd met een klassieke uitvoering door drie operazangers van hun grote hit ‘Watskeburt?!’. Bente, Ronnie Flex, Elmer en Yves Berendse maakten het feest compleet door in het AFAS Theater werk van het afgelopen jaar live te brengen. Edisons Pop waren er ook voor Froukje (Album), Eefje de Visser (Nederlandstalig), Yves Berendse (Hollands), Bnnyhunna (Soul/R&B/Funk), KI/KI (Dance), Personal Trainer (Rock), néomi (Alternative), Elmer (Nieuwkomer) en Froukje (Album).
Nederlandse muziek scoort
Nederlandse muziek zit al jaren in de lift. “Het was een luxeprobleem voor de jury, de kwaliteit is hoog. Ik denk wel dat de Edison nominaties de staalkaart is van de Nederlandse muziek in 2025 met échte winnaars” aldus Daniël Dekker, meestemmend juryvoorzitter Edisons Pop 2025. Vorige week werd bekend dat de Nederlandse muziekindustrie het afgelopen jaar opnieuw is gegroeid, met 12 procent naar 334 miljoen euro. In de top 10 bestverkochte en meest gestreamde singles stonden maar liefst zes hits van eigen bodem.
De vakjury
Naast meestemmend voorzitter Daniël Dekker (Head of Radio Omroep Max) bestaat de vakjury uit Eric van Holland (Senior Editor Spotify Benelux), Vera Siemons (3FM DJ), Zoë Goudswaard (Muzieksamensteller Qmusic), Anna Veenstra (Sr. Programmeur Melkweg), Nils Brokerhof (Music Director 100%NL/SLAM!), en Randall Spann (Music Director FunX). De jury heeft gekeken naar producties die zijn verschenen tussen november 2023 t/m december 2024. Er zijn 11 categorieën Edison Pop. Sinds 2010 zijn alle muziekproducties van Nederlandse bodem.
WINNAARS EDISONS POP 2025
OEUVREPRIJS – De Jeugd Van Tegenwoordig
POP – ROXY DEKKER – singles
ROCK – Personal Trainer – Still Willing
HIPHOP – Fresku – Leren Leven
DANCE – KI/KI – singles
ALTERNATIVE – néomie – somebody’s daughter
NIEUWKOMER – Elmer
HOLLANDS – Yves Berendse - singles
NEDERLANDSTALIG – Eefje de Visser - Heimwee
SOUL/R&B/FUNK – Bnnyhunna – ECHOES OF A PRAYER
SONG – Frenna – ‘PRETTY GIRLS’
ALBUM – Froukje – Noodzakelijk Verdriet
JURYRAPPORTEN EDISON POP 2025
POP
Roxy Dekker - Singles
2024 was een jaar van uitersten. De wereld verandert heel snel, maar de drie genomineerden in deze categorie wisten allemaal met hun muziek ervoor te zorgen dat we even stil konden staan bij het moment en met hun geweldige bijdragen aan het muzikale jaar te zorgen voor een fijn en veilig toevluchtsoord.
Soms kwetsbaar en persoonlijk, soms juist heel energiek. Dat laatste geldt zeker ook voor de winnaar in de categorie Pop die met meerdere nummer 1-hits zowel streaming als airplay
compleet domineerde. Niet alleen daar trouwens: de kantoorborrels, huisfeestjes, karaokebar en zelfs de plaatselijke supermarkt konden niet meer ontkomen aan lyrics over Sugardaddy’s en Baddie's.
Roxy Dekker weet met haar liedjes een uitgesproken mening te combineren met een gezonde dosis humor en zelfspot. Tenzij over vier jaar blijkt dat ze echt een ‘Industry Plant’ is. Tot die tijd is zij vooral een fenomeen.
Ze won de Popprijs, vorig jaar de Edison Pop Nieuwkomer en dit jaar sluit ze twaalf maanden van ongekend succes af met nog een beeldje erbij voor op de schouw.
ALBUM
Froukje – Noodzakelijk Verdriet
Een album vertelt een verhaal, het geeft je inkijk in wat een artiest meemaakt, voelt en beweegt. Zo ook bij de winnaar in deze categorie.
Deze artiest is een songwriter van het hoogste niveau, met een album dat opvallend wijs en openhartig is, maar tegelijkertijd ook thema’s aansnijdt die ontzettend herkenbaar zijn voor veel jongeren. Een jonge geest met een oude ziel.
Niet alleen een oude ziel, maar ook een ervaren taalkunstenaar en een artiest die als geen ander de tijdsgeest kan duiden. Met liedjes die soms hoopvol, magisch en dansbaar zijn, maar ook regelmatig draaien om weemoed, pijn en onvermijdelijk verdriet.
Het blijft een unieke gave om deze aspecten allemaal te combineren tot de liedjes die dit album vormen. Bij elke luisterbeurt vallen er weer nieuwe aspecten op, van mooie nuances in de producties tot eigenzinnige taalvondsten of een onverwachte emotionele buiging.
Al deze dingen samen maakt het een gelaagd album, eentje die nog heel lang relevant zal blijven. Froukje heeft met haar debuutalbum Noodzakelijk Verdriet een toekomstige Nederlandse klassieker gemaakt en ontvangt daarom terecht de Edison Pop in de categorie Album.
SONG
Frenna – ‘PRETTY GIRLS’
Ze zijn niet direct de doelgroep waar de meeste songs over gemaakt worden, maar de vaders zaten er lekker in het afgelopen jaar: de papa’s van Europa en alle zoete daddy’s in de club werden flink in de muzikale spotlight gezet in 2024.
Maar naast vaders, wisten alle drie de genomineerden in deze categorie dit jaar eigenlijk iedereen in Nederland aan het bewegen te krijgen. Ongeacht leeftijd, gender of geloofsovertuiging. Hoewel de track die het meest uitblonk in deze categorie er eentje was met één strikte regel: de dresscode.
Die was namelijk roze.
De winnaar van deze categorie verklaarde de zomer roze en deed dit zó ritmisch, dat het land bijna gehypnotiseerd volgde. Hij brak tien jaar geleden door met ‘New Wave’, maar heeft in de jaren daarna bewezen dat hij met speels gemak aanvoelt hoe je gigantische hits maakt, die niet meer uit je hoofd te krijgen zijn.
In 2024 lukte hem dat met een track die afro, R&B en pop naadloos in elkaar vermengt en die zorgde voor een perfect zomerse cocktail die je zelfs op een winterdag aan het dansen krijgt. Succes kent vaak vele vaders, maar in dit geval is het er eentje en heet hij Frenna.
HOLLANDS
Yves Berendse - Singles
Succes komt niet vanzelf. Daar gaat vaak een lange weg aan vooraf, die niet altijd iedereen ziet. Zo begon de carrière van deze winnaar ruim tien jaar geleden. Met een oneindige dosis positieve energie en een enorme inzet, wist hij ieder jaar steeds weer een stap te zetten en meer publiek te bereiken.
Zijn muziek werd herkenbaar, net als zijn gezicht, al was zijn avontuur bij een talentenjacht op televisie kortstondig; want al na één aflevering was het avontuur voorbij.
Althans, het avontuur op tv. Maar zijn verhaal bij het grote publiek ging verder, want dat is hem meer en meer gaan omarmen. Door de jaren heen wist hij met positieve energie en herkenbare thema’s muziek te maken die veel mensen raakt. Maar afgelopen jaar raakte hij heel Nederland, want de single ‘Terug In de Tijd’ van Yves Berendse werd één van de grootste hits van 2024.
Met zestig miljoen streams is dat een voorlopig hoogtepunt van een carrière die hem zelfs naar twee uitverkochte shows in de Ziggo Dome bracht, en waarschijnlijk nog naar heel veel meer successen in de toekomst.
Maar we gaan nu niet vooruit in de tijd en ook niet terug. Nu staat we stil bij de geweldige prestatie van deze artiest.
HIPHOP
Fresku – Leren Leven
Hiphop heeft de kracht om dingen vaak tot in perfectie uit te vergroten, ”Larger than life”. Verhalen over een kant van het leven die niet iedereen ziet. Misschien omdat het zich afspeelt op een afgelegen eiland, in het deel van de samenleving waar mensen liever niet over praten, of juist alleen in iemands gedachten.
Dit album weet op een heel eigen manier een wereld te schetsen waar de vervreemding bijna vertrouwd voelt. De onzekerheid die iedereen wel herkent, maar niemand hardop durft te benoemen. Behalve hij. Al jarenlang laat deze artiest horen en zien dat zijn creativiteit geen grenzen kent en taal voor hem het beste instrument is om zijn gedachten en emoties te vertalen naar een ritme. Herkenbare emoties, maar onherkenbaar goed bij elkaar gebracht.
Op Fresku’s album Leren Leven gebeurt dat door open en eerlijk te zijn over onzekerheden, angsten en dromen. Hij schrijft niet langer brieven aan Kees, maar gedichten aan zijn kinderen, partner en aan zijn familie. Én aan zijn eigen twijfels.
Twijfels die er vanaf het allereerste begin waren, maar die hij gaandeweg heeft overwonnen. De manier waarop Fresku dat doet, zorgt voor een groots album dat toch intiem aanvoelt.
ALTERNATIVE
néomí – somebody’s daughter
Volwassen worden en zelfontdekking verkennen. Het zijn thema’s die bij alle drie genomineerden in deze categorie terugkomen. Een samenspel van emotionele diepgang en eerlijke teksten, dat zorgt voor zowel intieme als meeslepende muziek.
Bij de winnaar zorgde die mix voor een album dat de hoge verwachtingen meer dan waar wist te maken. Deze artiest onderscheidt zich door op dit album bijvoorbeeld op creatieve wijze te experimenteren met autotune, maar weet ook net zo soepel elementen van catchy popliedjes te integreren in subtiele producties.
Na twee prachtige EP’s zet néomi zichzelf met dit album stevig op de kaart en kan het niet anders dan dat er nog veel meer harten veroverd gaan worden door haar uitmuntende songs. Het geheel is kwetsbaar en toch ook krachtig, maar bovenal op geen enkel moment voorspelbaar. Het is een indrukwekkend en veelbelovend debuut.
NEDERLANDSTALIG
Eefje de Visser - Heimwee
Het zal inmiddels niemand zijn ontgaan dat de stem van deze artiest een onmisbare is in het Nederlandse muzieklandschap. Bij elk album legt ze haar eigen lat weer wat hoger, zowel door het altijd willen blijven vernieuwen, maar ook haar fantastische songwriting.
Teksten die niet alleen zorgen voor eigen succes, maar ook inspiratie zijn voor een hele nieuwe generatie liedjesschrijvers. Zij is een boegbeeld en heeft gezorgd voor een nieuw geluid in de popmuziek. Als singer-songwriter weet ze consistent en op uitzonderlijk niveau, gedachten en gevoelens onder woorden te brengen.
Op haar album Heimwee weet ze dat zó te doen dat het een enorme indruk achterlaat. Ze laat net zo makkelijk veel aan de verbeelding over, als dat ze tot in detail iets weet te verwoorden dat écht binnenkomt en je raakt. Eefje de Visser is in topvorm op dit album, met prachtige samenzang en gelaagde composities.
Een uniek geluid en een inspiratie voor velen, waarbij dit nieuwe album wederom bewijst dat Eefje de Visser een authentieke en bepalende waarde is in de Nederlandstalige popmuziek.
DANCE
KI/KI - Singles
In de bruisende wereld van de elektronische muziek duikt soms een artiest op die niet alleen de dansvloeren, maar ook de harten van liefhebbers in vuur en vlam zet. Iemand die niet bang is om het verleden te omarmen en tegelijkertijd de toekomst vorm te geven.
Zo iemand is KI/KI. Hypnotiserende beats, opzwepende energie en een diepgewortelde liefde voor trance en acid uit de jaren negentig kenmerken haar sound en klinken ook door in de producties die ze via haar label ‘slash’ uitbrengt.
Zij voorziet het door haar zo geliefde verleden van extra energie en pure levenslust, en geeft zó haar genre een verfrissend, nieuw elan. Haar authentieke geluid, haar gedurfde keuzes en haar vermogen om haar fans keer op keer in vervoering te brengen maken van KI/KI een belofte die ze stiekem nu al heeft ingelost.
NIEUWKOMER
Elmer
Twee jaar geleden maakte Nederland kennis met deze artiest. Letterlijk, want ze deelde haar kennis toen ze meedeed aan De Slimste Mens. Maar ook wist ze indruk te maken op Lowlands.
Met muziek die recht-voor-z’n-raap, rauw, provocerend en theatraal is. Maar ook eerlijk en humoristisch. Het zorgde voor een snel rijzende ster, die vorig jaar heel helder begon te schitteren toen ze haar debuutalbum platland uitbracht. Een album waarop ze Nederland en haar inwoners onder de loep én op de hak neemt. Links, rechts, havermelk-elite en traditiegetrouwe dorpsbewoners: niks en niemand is veilig.
Tekstueel is dit debuut zo direct en beeldend dat het met recht poëtisch genoemd mag worden, maar ook muzikaal steekt het boven het maaiveld uit. En dat aangezwengeld door haarzelf; Elmer is een frisse, opvallende persoon en artiest, die met een eigenwijze aanpak en originele teksten in het oog springt in het Nederlandse muzieklandschap.
Voor de jury genoeg reden om haar te belonen met de Edison Pop in de categorie Nieuwkomer.
ROCK
Personal Trainer – Still Willing
Hard, zacht, theatraal, ingetogen, dansbaar, zelfs catchy en poppy. Ze schieten alle kanten op. Maar over het algemeen schiet deze band vooral in de roos.
Met Still Willing bewijst Personal Trainer een unieke band in het Nederlandse muzieklandschap te zijn. Het is een album dat vol zit met verrassende muzikale wendingen, soms zelfs meerdere per song. Dat lijkt chaotisch, maar zij laten het volkomen logisch klinken: een zeldzaam creatieve en levendige verzameling van ideeën.
Ideeën waarmee ze ook buiten Nederland furore maken, de kwaliteit is zo hoog dat deze ook buiten de landsgrenzen, in heel Europa, wordt gezien.
SOUL/R&B/FUNK
Bnnyhunna – ECHOES OF PRAYER
De genres in deze categorie zijn relevanter dan ooit.
Zo is R&B terug van eigenlijk nooit weggeweest, met nieuwe en verfrissende helden en een gelaagde en verdiepende kant die we lang niet gehoord hebben. De funk is terug te horen in vele smaken muziek, van dance en hiphop tot in de alternatieve hoek. En soulmuziek is zeker geen retrogeluid, maar een levendig genre waarin geëxperimenteerd wordt met alle soorten ritmes, klanken en onderwerpen.
De winnaar van deze categorie is bij uitstek een artiest die de kunst verstaat van experimenteren, al zit in vernieuwingsdrang altijd een sterk verankerde kern van de Afro-Amerikaanse muziek. De artiest put uit een lange historie van gospel, jazz, soul, R&B, hiphop en afrobeat.
Met al die inspiratie werd het een album vol rijke akkoorden, mooie harmoniëren en weelderige klanken. En niet alleen in composities en producties is de artiest boven zichzelf uitgestegen, ook de boodschap is verheven.
Het is een diep spiritueel album, waarin de persoonlijke band met het geloof centraal staat. Het is knap dat een jonge artiest op zo'n muzikaal interessante manier uitdrukking kan geven aan de persoonlijke band met het geloof en dat doet in mooie soulvolle en reflectieve songs.
Bnnyhunna is een pure kunstenaar om trots op te zijn en terecht de winnaar van de Edison Pop in de categorie Soul/R&B/Funk.
EDISON POP OEUVREPRIJS 2025 – De Jeugd van Tegenwoordig
In twintig jaar kun je een hoop impact maken. Een hoop successen behalen. Een hoop Buma verzamelen voor in je zakken. En ook de Nederlandse taal volledig vernieuwen.
De winnaars van de Edison POP Oeuvreprijs 2025 hadden voor dat laatste trouwens geen twintig jaar nodig: dat deden ze al met hun eerste single. Dankzij ‘Watskeburt?!’ werd meteen duidelijk dat Faberyayo, Willie Wartaal, Vjèze Fur en Bas Bron niet geïnteresseerd waren in al door anderen gebaande paden. Veel artiesten zeggen het vaak, maar zij gingen ook écht hun eigen weg. Die route was soms eigenzinnig en absurdistisch, maar vooral tekstueel en muzikaal zó ontzettend sterk, dat succes eigenlijk onvermijdelijk was en dus ook niet lang op zich liet wachten. Want hun debuut ‘Watskeburt?!’ werd in 2005 een nummer 1-hit, was in dat jaar zonder twijfel het meest-gebruikte woord van het land, en het startschot van een carrière die al twee decennia lang zorgt voor muziek die zich op geen enkele manier laat kaderen.
Het leverde ze in 2006 hun eerste Edison op, als Nieuwkomer. Met het album De Machine wisten ze een nóg groter publiek te bereiken, de naam Gerda nooit meer hetzelfde te laten klinken (iets wat ze later ook met de naam Manon zouden doen) en ook een hele generatie artiesten uit te leggen welke organisatie nou eigenlijk hun publishing-inkomsten uitbetaalt.
Met het album De Lachende Derde zetten ze de volgende stap richting muzikale onsterfelijkheid, dankzij de immense hit ‘Sterrenstof’. Een track die er vijftien jaar na release nog steeds voor zorgt dat volle zalen en festivalterreinen alles woord voor woord meezingen, ongeacht of ze nou precies weten wat “loesoe in de sky” eigenlijk is. Hun succes ging gewoon door: het volgende album, Ja, Natúúrlijk!, kreeg een Edison Pop in de categorie Hiphop en hun meest recente album Moderne Manieren kwam op nummer 1 binnen in de album charts.
Wat wederom laat zien hoe uniek het succes van De Jeugd van Tegenwoordig is. Of ze nou huilend naar de club slenteren, ervoor zorgen dat een stageplek nooit meer hetzelfde zal zijn, of in een wereld vóór Duolingo iedereen een spoedcursus drank-bestellen-aan-de-Spaanse-Costa geven, ze bewijzen al twintig jaar geen concessies te doen aan hun eigenzinnigheid en altijd van hun eigen kracht en creativiteit uit te gaan.
Ze zijn misschien in hun menselijke vorm momenteel meer De Vaders van Tegenwoordig, maar muzikaal zal hun immense bijdrage aan de Nederlandse muziek -innovatief, humoristisch en vol met tijdloze creativiteit- altijd het jeugdige karakter hebben waarmee ze zijn doorgebroken. Hun oeuvre uit het verleden is de basis voor veel muziek die nog gaat komen in de toekomst, maar ze worden geëerd in het heden.
De jury kent de Edison Pop Oeuvreprijs 2025 toe aan: De Jeugd van Tegenwoordig!