Als organisator van een awarduitreiking zoek je uiteraard naar de juiste formule. Een die recht doet aan de status van de prijs, maar tegelijk garant staat voor een leuke avond uit. Gezien de reacties lijkt de Edison Stichting met de vorm waarin het Popgala dit jaar was gestoken, de juiste noot te hebben geraakt. Het besloten evenement had een strikte dresscode, black tie, maar dat werd beloond met een bijpassende luxe uitstraling en een ruim arsenaal aan ‘sapjes’. Het feestje ging nog lang door in de nieuwe locatie, de exclusieve Harbour Club in Amsterdam…
In een eerder persbericht was al bekendgemaakt dat ook de bestaande indeling in categorieën dit jaar op de schop zou gaan. De Edison blijft gericht op artiesten van eigen bodem, maar in plaats van brede categorieën als Beste Mannelijke Artiest, Beste Vrouwelijke Artiest, Beste Groep enzovoort, werd dit jaar gejureerd in de nieuwe, genregerichte categorieën Pop, Rock, Hip Hop, Dance, Alternative, Nieuwkomer, Volksmuziek, Videoclip, Album en Song. De prijzen werden toegekend door een eveneens compleet vernieuwde jury onder voorzitterschap van schrijver/presentator Leon Verdonschot.
Rock
De avond werd geopend door Jett Rebel, die een fragment van Sly & The Family Stone’s Dance To The Music in zijn eigen Tonight verweefde. Het alter ego van multi-instrumentalist Jelte Tuinstra was genomineerd voor twee Edisons, waaronder die in de categorie Rock. Deze award ging echter aan zijn neus voorbij en werd door presentator Johnny de Mol overhandigd aan de Nijmeegse band De Staat. Voorman Torre Florim nam de gelegenheid ten baat om alle mensen die in het cd-boekje stonden hier nogmaals te bedanken. Dat deed hij niet zonder reden. Florim constateerde dat veel mensen tegenwoordig online naar muziek luisteren, via diensten als Spotify en Deezer, maar vroeg zich af waar daar de credits te lezen zijn. "Credits horen bij muziek. Ook online. Juist online", aldus de zanger. Hij zei dan ook deze Edison te ervaren als een waardering voor zijn band, maar ook voor al die mensen die aan het bekroonde album I_CON hebben meegewerkt. Het hele pleidooi van Florim is te lezen in deze tweet. Jammer dat geen enkele andere artiest zich op een dergelijke manier had voorbereid op een mogelijk dankwoord….
Nieuwkomer
Jett Rebel viel met zijn eerste twee EP’s Mars en Venus wel in de prijzen in de categorie Nieuwkomer. Daarmee overklaste hij de medegenomineerden Martin Garrix en Mr. Probz. Terwijl Jelte Tuinstra met deze Edison op een voetstuk werd gezet, brak Johnny de Mol het beeldje bij de overhandiging per ongeluk van zijn sokkel. Precies datzelfde was 3 februari ook gebeurd toen de Edison Kleinkunst Oeuvreprijs aan Youp van ’t Hek uitgereikt werd in het ochtendprogramma op 3FM. Grote kans dus, dat de beeldjes volgend jaar niet in Taiwan worden gemaakt.
Dance
De nominatie van Martin Garrix in de categorie Nieuwkomer was zeer terecht, gezien de status die de 17-jarige Martijn Garritsen heeft bereikt op basis van slechts één (wereldwijde) hit: Animals. Dat de tiener de Edison kreeg toebedeeld in de categorie Dance was dan ook geen echte verrassing. Aangezien Martijn zelf in Amerika was, waar hij net een set had gedraaid op het Ultra-festival, werd zijn award opgehaald door vader Garritsen. Op de vraag van Johnny de Mol of Martijn vanwege zijn jonge leeftijd wel zoveel mocht optreden, antwoorde pa dat zijn zoon ‘vijf minuten voor het optreden onder begeleiding naar het podium en vijf minuten na het optreden er vanaf’ werd geleid.
Videoclip
De beste clip van het afgelopen jaar was volgens de vakjury van The Opposites featuring Mr. Probz en dus ontving de regisseur van de video een Edison. ‘Paul Geusebroek vertaalt Sukkel Voor De Liefde naar een indrukwekkend cinematografische mini-odyssee naar de bodem. Niet in de laatste plaats met dank aan een opvallende acteerprestatie van Opposites-rapper Willem’, aldus het juryrapport.
Een optreden van Niels Geusebroek, die met zijn band de titelsong Street Of Hearts uit de film ‘Hartenstraat’ vertolkte, luidde een eerste pauze in.
Alternative
Na dit netwerkmoment, dat gretig benut werd, stond de categorie Alternative op het programma. Mister And Mississippi zagen een succesvol jaar bekroond met hun eerste Edison. De voltallige band kwam het beeldje ophalen en het publiek kreeg te horen dan iedereen er fantastisch uitzag. Zangeres Maxime Barlag vertelde in haar dankwoord dat zij een vervelende tijd achter de rug had omdat haar moeder onlangs is overleden, en droeg de award vervolgens aan haar op.
Volksmuziek
Nieuw was dit jaar de categorie Volksmuziek. Geen dagelijkse kost voor de meeste leden van de jury, die naast Verdonschot bestond uit Angela Groothuizen, Dave Minneboo (538), Joost Neelemans (iTunes), Tijs van Liemt (3FM), Roland Snoeijer (100% NL/Radio 10), Joey Ruchtie (Rotown/Noorderslag) en Job de Wit (muziekjournalist/playlistsamensteller 22tracks). Zij waren tot het oordeel gekomen dat de award aan Frans Duijts toekwam. Daarmee werd het voor hem een duur avondje, vertrouwde hij de toehoorders toe, want hij had met één vriend gewed dat Corry Konings zou winnen en met een andere dat Jannes met de prijs aan de haal zou gaan. Het maakte zijn blijdschap er niet minder om.
Oeuvreprijs
Wie de Edison Oeuvreprijs zou winnen, werd niet van tevoren aangekondigd. Dat mocht het Dario Fo Theaterkoor doen via een ode in de vorm van een medley. Al na één onmiskenbare zin was duidelijk dat Bløf de eer ten beurt viel. Paskal Jakobsen memoreerde dat de band al 22 jaar onder die naam bestond en vertelde nog veel meer, wat door een mompelend publiek overstemd werd. Dat blijkt toch steeds weer een euvel bij muziekindustriefeestjes. Een opmerking hierover aan het adres van het publiek was helaas tegen dovemansoren gericht. Blijkbaar was men al begonnen aan de tweede pauze, die toch al op dat moment gepland was.
Pop
Na deze onderbreking kwamen The Opposites en Mr. Probz op het podium om het liedje bij de bekroonde videoclip Sukkel Voor De Liefde te spelen. Mr. Probz deed daarna ook nog zijn hit Waves, die momenteel ook buiten Nederland goed scoort en genomineerd was voor een Edison in de categorie Song.
Maar eerst was de Popcategorie aan de beurt. Sandra van Nieuwland kwam met haar album Banging On The Doors Of Love als winnares uit de bus en werd door de jury als ‘blijver’ omschreven. De zangeres gaf aan daar ‘vet blij’ mee te zijn. Inhakend op het pleidooi van Torre Florim benadrukte zij het belang om te werken met mensen met passie. Een van die mensen, producer Tjeerd Bomhof, riep ze bij zich op het podium. "Deze Edison is ook voor jou", zei Van Nieuwland.
Song, Hip Hop
Dat Waves van Mr. Probz meer dan een rimpeling in het Nederlandse muzieklandschap veroorzaakt heeft, werd gewaardeerd met een award in de categorie Song. Voor een rapper was zijn dankwoord echter behoorlijk kort.
Ook uit het toespraakje van Bas Bron, die namens De Jeugd Van Tegenwoordig de Edison in de categorie Hip Hop in ontvangst nam, werd duidelijk dat hij de beats voor de songs maakt en niet de teksten. Hij bedankte - behalve degenen die aan de cd Ja, Natúúrlijk! hadden meegewerkt - ook alle vrouwen.
Album
Anouk, die al misgreep in de categorieën Song (voor Songfestivalsingle Birds) en Pop, ontving voor haar cd Sad Singalong Songs wel de Edison in de categorie Album. Omdat van de zangeres bekend is dat zij awards, laat staan het ophalen daarvan, maar ‘stom’ vindt, werd het beeldje overhandigd aan een medewerker van DHL. Die beloofde de prijs bij Anouk af te leveren.
De (live) slotakkoorden werden vervolgens gezongen door Corry Konings. Haar pogingen om het publiek Buenos Noches Mi Amigo te laten meezingen waren, ondanks de karaokeaanwijzingen op het scherm achter haar, vruchteloos, maar er werd wel vriendelijk heen en weer gedeind. En gepraat natuurlijk. Veel gepraat. Tot in de kleine uurtjes…